Khamis, 8 Januari 2009

tudung kepalaku

Tudung
Assalamualaikum…

Bercakap mengenai tudung, ada mcm2 tudung kepala lam dunia ni, da jilbab la, ada tudung bulat la, ada tudung labuh la tudung bawal la, tudung sarimah la, tudung ekin la, tudung arini la…mcm2 la..klu berjalan kat area masjid india, jln tar tu…kira jual tudung saja la….bagi ppuan, bab membeli tudng kepala ni memg suka la..termasuk la org yg berckp ni…hehehe..tpi Alhamdulillah…dah masuk sem2 akhir ni…tak de dah la kempunan nak beli sgt…tudung dah byk sgt…sampai satu almari tu bergantung tudung saja lah.hehehe….
Bermula sejarah ana pakai tudung ni ek….em nak ceta la sket.kisah2 lama yg sbnrnya dah tak bape ingat sgt.hehe..seingat ana, ana mula pakai tudg darjah 3..hehehe..da la ceta ni, sewaktu ana kelas PJ..Ustaz ana, name ape ntah..lupa dah..kata la kat ana n d geng..dah besar2 ni kena mula pakai tudung dah..Almaklumlah, kami ni kecik2 lagi..kurang la fhmnye…terutamanya ana ni…bila ustaz kata dah besar tu..ana konfius la jgk..ana ni kecik je..kering plak tu.mana da besar.hahhaha…pastu balik umah, ana gtau mak, ayah pun belikan ana tudung sekolah yang bulat tu, yang main serelum ja pakai…rasanya da lgi dak2 sek duk pakai tudg jenis tu.
Pastu ana igt lagi drjah 6, ana tukar sek ..gi sekolah naik beskal..ana tak suka lipat tudung…da la ustazah ana ni..dia sllu kata kat ana yang ana ni pakai tudung muncung…ye lah, ana kan tak lipat tudung.biar je tudung tu..memng sllu kena la marah dgn ustzah tu, tapi yg hairannya ana ni mcm tak da kesedaran.tiap2 ari duk mcm tu jugak..ptut la tak de org berkenan kat ana ni ye..oooo.baru ana sedar.heheh
Masuk f1, kelas agama.pakai la tudung labuh..cewah…dah berlipat..heheh..tapi besa la, dulu mana da muncung2 ni..semua bulat je…muka yg kering mcm ana ni pun jadi bulat…hahhahah…seigt ana, f2 baru la fesyen muncung2 ni mai…n ana jugak ikut le perubahan….muncung la jugak kat depan tu..yg sedihnya…ana dah bulat f2 tu.hahahahh….duk asrama, mkn byk
Pa lgi ek..kat plkn..kat plkn ni la ana bergaul dgn rakan2 yg pelbagai ngri..mula la blja pakai tudung berfesyen ni..waktu tu ala2 wardina ni mmg glemer la..silang tepi, kat atas la.mcm2 la…tpi Alhamdulillah..ana tak lgr syariat islam….aurat harus ditutup…
Masuk universiti..Alhamdulillah..ana mula blaja sket2 pakai tudung labuh…sokongan dari sesorg..semngt nye..n akhirnya ana kekalkan pakai tudung labuh hga sekrg…cumanya ana masih belum bersedia nak pakai tudg bulat yg dijahit tgh tu…ada la satu tudg tu, warna hitam…just pakai nak pi kafe, n rasa nak pakai ana pakai la..bahaya sket klu ana pakai tudg jahit tgh tu.hehehe..
InsyaAllah ana akan pakai tudg labuh jahit tgh tu bila ana dah bergelar guru t.doakan….kepada rakan2 pembaca….aurat bukan shja meliputi rambut malahan, tengkuk dan dada juga perlu ditutp…pakailah tudung hingga meliputi dada..kerana sia2 jika kita memakai udg tapi kelihatan tengkuk dan dada kita…
Wallahu alam…

1 ulasan:

BiLA PenA bERbicAra berkata...

besar taklifat bila seseorang itu memakai tudung labuh. segala-galanya harus terjaga bukan appearance sahaja tetapi juga dalamannya. yang penting lakukan itu kerana Allah SWT...